Elektrownie (2011)

Przyglądając się rycinie przedstawiającej przekrój elektrowni atomowej, dostrzegłem w niej podobieństwo do budowli sakralnych: licznie pomieszczenia, duża ilość ludzi w środku, wszystko skierowane ku centrum. Substancja radioaktywna kojarzy mi się z czymś magicznym, świecącym w ciemności, zbawiennym dla gospodarki, posiadającym zdolność napromieniowania, zabójczym w bezpośrednim kontakcie. Nasuwa mi się tu skojarzenie z biblijną Arką Przymierza, która również miała posiadać wyżej opisane właściwości. To spostrzeżenie wydawało mi się subiektywne, póki nie zacząłem uważniej przyglądać się architekturze tych obiektów.





ADAM LASKA
GRY STRUKTURALNE
PRZESUNIĘCIA

Zadając sobie pytanie-  co nadaje obiektowi znaczenie: struktura czy funkcja?  Adam Laska pozostawia pytanie otwarte i dochodzi do przewrotnych wniosków. Czy to, że budynek kojarzy nam się z architekturą sakralną musi zawsze oznaczać, że zawsze mamy do czynienia z miejscem kultu religijnego? Laska za pomocą delikatnych interwencji  i kilku przesunięć pokazuje jak daleko nasze przyzwyczajenia myślowe tworzą naszą rzeczywistość. Artysta w pośredni sposób pyta nas: czy nasze myślenie musi być zawsze budowane na podstawie pewnych twardych ustaleń czy jest też w  nim miejsce na rzeczy nieoczywiste i niekonwencjonalne? 

Adrian Chorębała